Actualitat

Comença el contingut principal

Les empreses familiars xineses, que representen un 67 % del total de cotitzades a les borses de Xangai i Shenzhen, són més rendibles que les no familiars, segons informe de March AM i IE University

17 d’abril 2024 Categoria: Banca March

  • La taxa de rendibilitat borsària anual composta (CAGR) per al període (2005-2020) de les empreses familiars en la borsa xinesa supera notablement la de les no familiars, amb un 41 % enfront del 23 % (totes dues ponderades per capitalització borsària) els últims 15 anys, segons es desprèn de l'informe de March Asset Management (AM), gestora de Banca March, i l'IE Center for Families in Business d'IE University.
  • El ROA mitjà del període analitzat és del 3,92 % per a les empreses familiars, i del 2,89 % per a les empreses no familiars.
  • Aquesta rendibilitat més gran ve acompanyada també d'una volatilitat més elevada, cosa que evidencia la necessitat de comprendre les particularitats d'aquestes empreses per identificar oportunitats d'inversió rendibles i minimitzar els riscos de manera efectiva.

Les empreses familiars xineses, que representen un 67 % del total de cotitzades a les borses de Xangai i Shenzhen, són més rendibles que les no familiars. L'estudi dut a terme per March Asset Management (AM), gestora de Banca March, i l'IE Center for Families in Business d'IE University, proporciona per primera vegada una evidència rigorosa sobre la rendibilitat de les empreses familiars als mercats xinesos de Xangai i Shenzhen. Aquests mercats s'han obert gradualment al capital estranger des del 2003, oferint oportunitats d'inversió atractives en companyies que se centren a satisfer la demanda interna creixent d'un mercat de més de 1.400 milions de consumidors.

Cristina Cruz, responsable de l'informe i professora d'IE University, destaca: "L'extraordinari creixement dels mercats borsaris xinesos ha estat impulsat en gran manera pel desenvolupament de les empreses de capital privat, moltes de les quals estan sota el control dels seus fundadors o els seus familiars". Això es reflecteix en el creixement vertiginós de les empreses familiars en borsa, que van passar del 27 % al 67 % en tot just quinze anys, i en l'augment significatiu d'empreses familiars fundades pels seus propietaris o familiars directes enfront de les sorgides com a conseqüència d'una privatització estatal. Segons dades de l'informe, el 2005 només un 40 % de les empreses familiars en borsa havien estat fundades pels seus propietaris. El 2020 aquest percentatge representava el 80 %.

Malgrat la importància creixent de l'empresa familiar a la Xina, la professora Cruz assenyala les diferències d'aquestes empreses familiars respecte a les que cotitzen en altres mercats: "Amb una vida mitjana de només 20 anys, aquestes empreses no tenen una cultura empresarial arrelada i s'enfronten al seu primer canvi generacional. Competeixen en un entorn marcat per una alta volatilitat i una intervenció estatal significativa, la qual cosa planteja dubtes sobre la seva capacitat per equilibrar visions de creixement a llarg termini amb les exigències immediates del mercat que justifiquen l'existència del family premium que hem trobat en altres mercats com l'europeu o l'estatunidenc".

Javier Pérez, gestor de March International The Family Businesses Fund de March AM, ha explicat: "El mercat xinès té un potencial amplíssim, que està girant cap a una economia més centrada en el consum. Des de March AM volem aprofitar aquest context de fort creixement per oferir als nostres clients oportunitats d'inversió en un segment que considerem clau, com són les empreses familiars. A través de March International The Family Businesses Fund busquem empreses amb negocis rendibles, amb accionistes de referència involucrats en el desenvolupament del negoci".

Les empreses familiars: més rendibilitat i menys risc d'insolvència

Malgrat les diferències en el context, l'informe confirma de manera contundent l'existència d'un family premium a la borsa xinesa, és a dir, d'una rendibilitat més gran tant en termes comptables com de mercat de les empreses familiars enfront de les no familiars. La taxa de rendibilitat borsària anual composta (CAGR) per al període de la cartera de les empreses familiars va ser del 41 % enfront del 23 % de les no familiars (ponderades per capitalització borsària) i el ROA mitjà del període analitzat és del 3,92 % per a les empreses familiars, mentre que per a les no familiars és del 2,89 %. Tot això implica que les empreses familiars han creat més valor durant el període d'estudi: el valor econòmic agregat (EVA) de l'empresa familiar és del 39,42 enfront del 18,5 de la no familiar. L'informe també mostra que aquesta rendibilitat més gran ve acompanyada d'una volatilitat mitjana més elevada (30 % per a l'empresa familiar enfront del 25 % de la no familiar), encara que les empreses familiars mostren un risc d'insolvència menor.

El family premium ve determinat principalment per les 100 empreses familiars amb més rendibilitat borsària, que en el període 2016-2020 van obtenir una rendibilitat borsària mitjana del 50,49 % enfront del 3,90 % de la resta de familiars. Aquestes empreses són també més rendibles en termes comptables (ROA del 5,59 % enfront del 3,96 % de la resta de familiars) i han generat un valor econòmic agregat molt superior (EVA de 275,22 enfront del 39,71 de la resta de familiars).

Aquestes empreses Top 100 presenten característiques úniques: són empreses significativament més grans (capitalització borsària mitjana de 3.488 milions d'USD en comparació dels 657 milions d'USD de la resta de les empreses familiars) i competeixen principalment en indústries que estan liderant la transformació de l'economia xinesa (energies renovables, fabricació de cotxes elèctrics, etc.). Entre aquestes empreses Top 100 es troben:

  • Sungrow Power Supply, el principal fabricant mundial d'inversors solars i sistemes d'emmagatzematge d'energia per a projectes fotovoltaics. El seu fundador, Cao Renxian, és actualment el CEO i president de l'empresa.
  • ByD, el fabricant mundial més important de vehicles elèctrics, amb més de 200.000 empleats. El seu fundador, Wang Chuanfu, n'és CEO i president.
  • Midea Group, el fabricant d'electrodomèstics més gran del món, empresa fundada el 1968 amb més de 150.000 empleats. El seu fundador, He Xiangjian, està retirat de la gestió, i Fang Hongbo, directiu no familiar, és actualment el CEO i president de l'empresa.

Les empreses familiars, millor recuperació en períodes de postcrisi

L'informe també analitza el comportament d'aquestes empreses durant la crisi de la COVID-19. Segons Cristina Cruz, "l'anàlisi mostra la vulnerabilitat de l'empresa familiar en aquest context, però també la seva aposta pel llarg termini en línia amb el que trobem en altres mercats". El nombre d'empreses familiars cotitzades es va reduir aproximadament un 25 % de l'any 2020 al 2021, i la rendibilitat de les que van sobreviure va patir una caiguda relativa més gran comparada amb la no familiar. Aquestes empreses familiars no van reduir les seves plantilles i van continuar invertint en actius fixos, cosa que contrasta amb el comportament de les no familiars, que durant la crisi van reduir de mitjana les seves plantilles en un 33 % i en un 56 % les inversions en actius fixos.

En el període postcrisi, les empreses familiars van mostrar una millor recuperació en comparació de les no familiars, amb una rendibilitat anual composta superior (24 % enfront de 14 %). No obstant això, aquesta rendibilitat més gran ve acompanyada d'una volatilitat més elevada (19 % enfront del 15 % de l'empresa no familiar).

Entre els desafiaments futurs destaca la transició generacional, a la qual moltes d'aquestes empreses s'enfronten per primera vegada. Només el 23 % de les empreses familiars cotitzades està en mans de la segona generació, amb una preferència clara per designar un successor familiar: un 60 % de les empreses en segona generació estan liderades per un CEO familiar.

Sostenibilitat i govern corporatiu

Quant a sostenibilitat i govern corporatiu, encara que el seu acompliment és inferior al de les no familiars, les empreses familiars han millorat notablement en tots dos aspectes durant els últims 15 anys. Per exemple, la incorporació de membres independents al consell s'ha incrementat del 35,34 % el 2005 al 38,73 % el 2020. I el 2020, un 16 % de CEO al capdavant de les empreses familiars eren dones, 11 punts percentuals més que el 2005. Com a exemple d'empresa liderada per una dona tenim New Hope Liuhe, empresa líder en la industrialització agrícola que, el 2018, va ocupar el lloc 126 entre les 500 principals empreses xineses a la llista Fortune. La filla del fundador del grup, Liu Chang, és la presidenta de la companyia.

No obstant això, ha crescut el nombre d'empreses a les quals la mateixa persona ocupa el càrrec de CEO i president, passant del 10 % el 2005 al 45 % el 2020, mentre que aquest percentatge es manté estable al voltant del 10 % per a les empreses no familiars.

Pel que fa a aquests resultats, Cristina Cruz conclou: "L'informe posa de manifest que les empreses familiars són pilars fonamentals de l'economia xinesa, però que la seva capacitat per adaptar-se als canvis ràpids i afrontar la transició generacional serà crucial per al seu èxit en un entorn empresarial cada vegada més complex. És essencial que aquestes empreses continuïn innovant i adaptant-se a les exigències del mercat, mantenint sempre l'enfocament en el llarg termini".

Final del contingut principal

.