La XIV Jornada de la Càtedra Banca March de l’Empresa Familiar analitza la innovació i la tradició en les empreses familiars
21 d’octubre 2022 Categoria: Banca March
- La Jornada va abordar, amb Agromart i Carlos Pons Brand com a companyies convidades, com les empreses familiars, basades en la tradició, es poden convertir en motors de la innovació.
- José Luis Acea, conseller delegat de Banca March: "Tant Carlos Pons Brand com Agromart exemplifiquen a la perfecció la capacitat d’innovació pròpia de les empreses familiars, basada en la combinació eficient de tradició i avantguarda”.
La Jornada de la Càtedra Banca March de l’Empresa Familiar ha arribat, després d’un any d’aturada a causa de la pandèmia, a la catorzena edició. Més d’un centenar i mig de persones es reunien aquest dijous a la sala d’actes de la Cambra de Comerç de Mallorca per escoltar els representants de les dues empreses convidades: Agromart i Carlos Pons Brand.
En aquesta edició, la Jornada va abordar la manera com les empreses familiars, basades en la tradició, són capaces de convertir-se en un motor de la innovació. Durant la presentació de l’acte, el conseller delegat de Banca March, José Luis Acea, va aprofundir en aquesta idea: "Tant Carlos Pons Brand com Agromart, les empreses convidades i protagonistes d’aquesta jornada, exemplifiquen a la perfecció la capacitat d’innovació de les empreses familiars, la base de la qual és conjugar de manera eficient tradició i avantguarda, és a dir, mirar al present i al futur sense perdre de vista les arrels, el lloc d’on venen."
Carlos Fernández, fundador i director creatiu de l’empresa de calçat menorquina Carlos Pons Brand, i Rafel Figuera, fundador i director de l’àrea de Producció i de Comunicació d’Agromart, empresa agricultora de Mallorca, van ser els protagonistes de la taula rodona moderada per Rafel Crespí, director de la Càtedra Banca March de l’Empresa Familiar, que va abordar el repte i les oportunitats que planteja la innovació dins les empreses familiars.
Tots dos empresaris, nascuts en el si de famílies emprenedores, van recalcar la importància de conjugar la tradició amb els canvis en la demanda, d’apostar per la competitivitat i per diferenciar-se de la competència oferint la millor qualitat amb una visió sostenible, amable amb l’entorn i les persones.
Carlos Fernández va remarcar la importància de la innovació en un sector com el del calçat, de gran tradició a Menorca: "Pretenem crear productes prèmium còmodes, a preus assequibles per a més públic." Per la seva banda, Rafel Figuera ha explicat que el seu arrelament a Mallorca és la clau per oferir productes de proximitat. "Tenim la seu a Porreres, un lloc on treballar de valent encara està ben vist", va apuntar l’empresari mallorquí.
Agromart va néixer a Porreres, de la unió de dues famílies agricultores, per fer front a la crisi del 2007. D’aquesta manera, el seu model de negoci va fer un gir, passant de ser majoristes a fundar una cadena de botigues pròpia, on venen els seus productes: fruites i hortalisses locals obtingudes mitjançant mètodes respectuosos amb el medi ambient i la salut dels consumidors. Actualment, Agromart té 19 botigues a Mallorca que donen feina a prop de 500 persones.
Per la seva banda, Carlos Pons Brand té els orígens en una família menorquina dedicada al món del calçat, amb més de 70 anys d’experiència. Neix amb el propòsit d’actualitzar el món de les sabatilles casual sense renunciar als processos artesanals ni a la cura dels detalls per oferir un producte de primera qualitat.
A la Jornada també hi van assistir Carles Mulet, vicerector d’Economia i Infraestructures de la Universitat de les Illes Balears, i Isabel Piñero, vicepresidenta de l’Associació Balear de l’Empresa Familiar.