Actualitat

Comença el contingut principal

Banca March es mostra constructiva en borsa davant d’un cicle impulsat per la inversió i la productivitat

30 de gener 2026 Categoria: Allgemeines

  • La inversió en tecnologia i intel·ligència artificial impulsarà el creixement i la productivitat en un cicle d’endeutament privat que no està excedit. Segons l’entitat, travessem un nou procés de “destrucció creativa”, que transformarà l’economia i generarà noves oportunitats.
  • El PIB global avançarà un 3,3% el 2026, creixement que, en una tercera part, s’explica per la inversió. La inflació s’estabilitzarà, si bé en taxes més elevades als EUA que a la zona euro.
  • La proximitat de les eleccions legislatives als EUA forçarà Trump a preocupar-se per “sostenir” el cicle, i l’economia nord-americana s’accelerarà. A Europa, Alemanya es desmarcarà pel seu impuls fiscal més alt, mentre que Espanya creixerà per sobre de la mitjana dels seus socis europeus (2,4%), encara que amb pèrdua de dinamisme.
  • Les polítiques econòmiques continuaran sent acomodatícies gràcies a l’impuls fiscal d’Alemanya, els EUA, la Xina i el Japó, així com a les rebaixes de tipus d’interès que implementaran el 80% dels bancs centrals del G-20. 
  • La Reserva Federal prosseguirà amb retallades de tipus graduals (-50 punts bàsics) i el Banc Central Europeu es mantindrà en pausa a prop del 2%.
  • En un cicle que s’estén, Banca March roman constructiva en renda variable i recomana disminuir l’exposició a renda fixa i incrementar el pes en actius alternatius com a complement diversificador.
  • En renda variable, els experts de l’entitat es mostren especialment positius en sectors amb un creixement diferencial dels beneficis, com tecnologia, infraestructures, defensa i salut. A més, anticipen que hi haurà una participació més gran de companyies en les pujades dels índexs que en el passat.

L’equip d’Estratègia de Mercats de Banca March considera que el 2026 arrenca amb un elevat nivell d’incertesa, però amb fortaleses més que suficients per sostenir el cicle econòmic. L’entitat anticipa un creixement global del 3,3% per al 2026, un ritme molt similar a la mitjana històrica. Ara bé, aquesta expansió tindrà una característica diferencial: la inversió es convertirà en el principal motor de l’activitat durant aquest nou lustre i aportarà per si sola prop d’un terç de l’avenç del PIB mundial.

En aquesta línia, els experts de l’entitat assenyalen que la transformació tecnològica, especialment lligada a l’augment de l’adopció de la intel·ligència artificial (IA), està generant una onada d’inversió que, no només impulsarà la productivitat, sinó que transformarà l’economia i comportarà noves necessitats energètiques i importants inversions en infraestructures. D’aquesta manera, s’estima que prop d’una cinquena part de la demanda elèctrica dels Estats Units el 2030 estarà vinculada a centres de dades, cosa que reforça el paper estratègic de les inversions lligades a les infraestructures.

Entorn polític complex, però amb incentius per sostenir el cicle

En el pla geopolític, Banca March assenyala que l’Administració nord-americana continua redefinint l’ordre econòmic global amb un enfocament transaccional, però amb el clar objectiu polític de frenar la Xina. Actualment, la influència comercial del gegant asiàtic a l’Àfrica ja és tres vegades més gran que la dels EUA, mentre que a Sud-amèrica la seva quota sobre els intercanvis de béns s’ha incrementat de manera notable des d’un 3% a inicis de segle fins al 22%, superant així la quota del 19% dels EUA.

D’altra banda, malgrat la persistència d’elevades tensions comercials, l’entitat constata que l’impacte econòmic és acotat. Si bé els EUA han anunciat pujades d’aranzels agressives (que quadrupliquen els nivells previs), la recaptació efectiva és gairebé 10 punts percentuals inferior a l’anunciada i amb prou feines arriba a una quarta part de les amenaces del Dia de l’Alliberament. En aquest context, l’economia nord-americana ha aconseguit reduir del 13% al 9% la dependència directa de les importacions des de la Xina; una part d’aquest flux s’ha redirigit cap a tercers països. Mentrestant, a escala global, el comerç internacional ha continuat creixent i la Xina va tancar l’any passat amb un superàvit rècord.

A escala interna, els experts de Banca March sostenen que, a mesura que s’acostin les eleccions legislatives dels EUA de novembre, l’Administració Trump haurà de prioritzar una política econòmica més centrada a recuperar el poder adquisitiu del votant i intentar evitar costi el que costi un deteriorament excessiu del cicle. En el cas d’una recessió, la probabilitat històrica de perdre almenys una cambra en aquest tipus de comicis se situa en el 86%. La de ser derrotat en totes dues, en un 70%. Per això anticipen que, aquest any, l'impacte combinat de la reforma fiscal i els aranzels sobre el PIB serà positiu.

Acceleració als EUA; Alemanya es desmarcarà a Europa

Banca March preveu que els EUA continuïn mostrant una fortalesa relativa superior, recolzada en la innovació tecnològica, el creixement més gran de la productivitat i la creació de riquesa privada, cosa que sostindrà el consum i la valoració en borsa de les seves empreses.

El mercat laboral és la baula feble i travessarà un procés d’ajust, amb menys dinamisme en la contractació, però amb acomiadaments continguts. Al contrari del que ha passat en recessions anteriors, els acomiadaments amb prou feines expliquen un 27% de l’augment de l’atur vist als EUA. 

L’entitat destaca, a més, que una política migratòria més restrictiva disminuirà el creixement potencial a llarg termini, però també reduirà el volum de creació d’ocupació necessària per mantenir estable la taxa d’atur. Aquest any, 35.000 nous llocs de treball al mes serien suficients davant dels 175.000 de mitjana necessaris el 2024.

A la zona euro, el creixement serà més moderat, encara que amb una notable divergència interna. Alemanya es perfila com l’economia amb més capacitat d’acceleració pel seu impuls fiscal, que estarà destinat principalment a noves inversions en infraestructures i defensa, afavorint la recuperació del seu teixit industrial i, per tant, de les seves borses.

El procés de desinflació i normalització de tipus oficials continuarà

Amb un menor dinamisme de l’ocupació, el creixement dels salaris s’alentirà i, amb això, els preus dels serveis —el component més gran de l’IPC— continuaran moderant-se. Al llarg de l’any, la inflació es mantindrà una mica més alta als EUA (2,4%) que a la zona euro (1,8%), però en tots dos casos amb una tendència d’estabilització en nivells còmodes per a les autoritats monetàries.

En aquest context, Banca March subratlla que la política monetària “acompanyarà el creixement i no al contrari”. Així, anticipen que la Reserva Federal prosseguirà el seu cicle de retallades de tipus graduals i rebaixarà 50 punts bàsics addicionals, fins a situar-los en un interval d’entre el 3% i el 3,25%. Per la seva banda, el Banc Central Europeu (BCE) mantindrà invariat el preu del diner en el 2%.

Constructius en renda variable i més exposició a actius alternatius

La necessària inversió en el desenvolupament de la IA anirà permeabilitzant cap a segments més amplis de l’economia i generarà noves oportunitats d’inversió: centres de dades, infraestructures i energia. En un cicle que s’estén, l’entitat es manté constructiva en renda variable, redueix l’exposició en renda fixa i destaca l’augment de l’atractiu dels actius alternatius davant la dificultat més gran de captar tipus d’interès reals positius. Aquest potencial addicional per a la renda variable està sostingut per un creixement saludable dels beneficis i una política monetària més laxa. Per al 2026, esperen més participació de sectors i empreses en les pujades dels índexs, davant la concentració de les alces en un nombre reduït de companyies, com ha estat el cas en el passat.

Estats Units continua sent la regió preferida pel seu avantatge estructural i lideratge tecnològic. Dins del mercat, destaquen el potencial de les small caps, amb un creixement de beneficis diferencial i valoracions atractives. A Europa, Alemanya es posiciona com la principal oportunitat relativa. Respecte de les economies emergents, Índia destaca com a aposta estructural, mentre que l’exposició a la Xina se centra principalment en tecnologia com a element diversificador.

Per sectors, l’entitat manté la seva preferència per tecnologia, impulsada per la intel·ligència artificial. Aquesta serà, a més, una força transformadora, per la qual cosa consideren que hi ha oportunitats addicionals en infraestructures, especialment les lligades al subministrament d’energia elèctrica i altres desenvolupaments necessaris per al desplegament d’aquesta tecnologia. Són factors que actuaran com a catalitzadors del creixement en les infraestructures cotitzades, que presenten unes valoracions atractives i una elevada resiliència en períodes d’elevada volatilitat borsària.

Un altre sector d’entre els seus favorits és defensa, que constitueix una necessitat estratègica global i continuarà rebent un fort increment de la inversió. Finalment, també destaca el sector salut, amb un creixement de beneficis predictible, menys incertesa regulatòria i que, sobretot, cotitza actualment amb un descompte de valoració històric.

D’altra banda, Banca March adopta aquest any una visió més prudent sobre la renda fixa. Després de la rebaixa del preu del diner i la forta compressió dels diferencials de crèdit, les TIR de partida se situen ara en nivells menys atractius que els vistos al començament de l’any passat. Tenint en compte els nivells d’inflació, aquest és un factor que comportarà que la liquiditat no sigui capaç de batre la inflació i també que la rendibilitat real prevista per a la renda fixa sigui ara menys atractiva.

L’entitat es mostra cauta amb la durada, atès que la prima per termini actual no remunera adequadament el previst augment de les emissions de deute públic per finançar els estímuls fiscals i, per això, podrien verificar-se episodis de tensionament dels trams més llargs. Per segments, Banca March mostra una clara preferència pel crèdit de més qualitat davant dels bons sobirans i, a més, afavoreix la recerca de carry a través del deute emergent.

En aquest entorn menys favorable per a la renda fixa, Banca March reforça el paper dels actius alternatius, tant líquids com il·líquids, com a font de diversificació i rendibilitat addicional en les seves carteres.

Final del contingut principal